a frolic of my own

a frolic of my own

Frolic = roa sig, ha skoj

Det är därför jag har den här bloggen. Jag vill göra något som inte behöver vara så seriöst, utan bara lite för skoj skull. Det innebär inte att jag ämnar vara rolig. Nä, långt därifrån, jag kommer vara precis lika trist som vanligt.

(Jag är seriösare på min bokhemsida och min jobbhemsida)

Se upp för Ruby ...

Bloggdags!Posted by Lena Fri, September 18, 2009 18:05:11

Idag köpte jag de dyraste trosor jag någonsin köpt. Oavsiktligt, från Ruby, Divine, Easy Shave eller vad de nu heter.

Jag trodde nämligen att jag hade sagt upp mitt abonnemang, via mejl. Vilket jag också hade visade det sig när jag letade igenom min sentbox. Men det trodde inte Ruby. Uppenbarligen.

Jag har alltid undrat över hur det kan löna sig att skicka ut en massa gratisprodukter - ofta flera till samma person - men jag har inte kunnat få det att gå ihop. Jag tänkte att de flesta måste väl, som jag, vara bra på att säga upp saker direkt efter introduktionserbjudandet och således vara ytterst olönsamma kunder.

Nu vet jag bättre.

Att säga att jag blev överlycklig när jag fick mitt lilla paket med tillhörande faktura idag, vore en kraftig överdrift. Så jag började med att Googla på Ruby - det gick lågt ifrån bra, deras hemsida verkade ha en helt annan adress. (jepp: www.westerfield.ch - fast den är nedstängd i några dagar sedan minst en månad), så jag blev helt enkelt tvungen att öppna kuvertet och försöka hitta kontaktuppgifter. Du hittar hemsidesadress på fakturan, stod det. Det gjorde jag inte, men däremot fanns en mejladress. Jag skrev ett nytt uppsägningsmejl och ringde till Ruby. Uppenbarligen kan man inte vara säker på mejluppsägningar.

På Ruby svarade en liten kundtjänsttjej sött och jag talade, betydligt mindre sött, om vad jag ville.

- jag vill också skicka tillbaka det här paketet som jag har fått efter min första uppsägning via mejl, sa jag syrligt. Er hemsida var nämligen nedstängd och ingen svarade på kundtjänst.

- Jaha, sa kundtjänstan lite honungslent, när skickade du den?

Det hade jag förstås ingen aning om, men skam den som ger sig.

- alldeles efter jag fått mitt förra paket, svarade jag med en möjligen lite salt ton, det är bara att kolla efter.

- hm ... från vilken mejladress skickade du det? frågade kundtjänstan nästan lite surt.

Det hade jag absolut ingen aning om, men jag chansade på en och det var fel. De hittade inget mejl, vilket de förmodligen inte skulle ha gjort i vilket fall - för det är det som är deras affärsidé har jag kommit på: Att slarva bort uppsägningar.

Sedan frågade hon bittert om det var något mer hon kunde hjälpa mig med, men det sa jag sött att jag knappast trodde att det var (eller kanske var det tvärt om, hon sött och jag bittert?).

Nåväl, jag får väl betala 179 kronor för de där trosorna jag inte vill ha (fast i och för sig är de inte sååå tokiga, så jag kanske kan använda dem lite), för inte sjutton vågar jag lita på att de stryker min faktura bara för att jag skickar tillbaka den. Jag kan tänka mig vad de skulle säga när jag ringer nästa gång för att jag har fått en påminnelse:

- Vilket datum skickade du det, från vilken adress? - nä, det har inte kommit något.

Nåväl, inget ont (eller i det här fallet dyrt) som inte har något gott med sig - nu har jag fått veta hur det kan löna sig att skicka ut gratisgrejer! (Man tappar bort mejl, stänger ned sin hemsida och svarar inte i telefon.) Dessutom är det ju inte speciellt miljövänligt att låta folk skicka en massa saker till en och det kan ju också vara ett bra skäl till att inte gå på alla iintroduktionserbjudanden - hur gratis de än är.

Men ändå, se upp för Ruby och alla hennes systrar och bröder!

smileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmileysmiley

  • Comments(0)//frolic.bok-bubbla.se/#post51